شرح و دلایل استفاده از آزمونهای پارامتریک مورد استفاده در پژوهش به قرار ذیل است:
آزمون t: یک آزمون پارامتری است که به منظور تعیین معناداری تفاوت بین دو میانگین بهکار میرود (گودرزی، ۱۳۸۸، ص۲۳). در این حالت فقط یک جامعه و یک نمونه وجود دارد. در این پژوهش از آزمون t مستقل[۱۰۳] به منظور مقایسه نظرات پاسخگویان با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی آنان استفادهشد.
آزمون تحلیل واریانس چند متغیره: یک آزمون آمار استنباطی است که تعیین می کند آیا بین میانگینهای دو نمونه یا بیشتر تفاوت معنیداری وجود دارد. در پژوهش حاضر به منظور بررسی معنیداری تفاوت نظرات افراد براساس متغیرهای جمعیتشناختی بهرهجویی شدهاست.
۳-۸- جمعبندی
تحقیق حاضر از نوع کاربردی میباشد و برای اجرای آن از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان سال اول و سال آخر رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان مشتمل بر ۹۱ نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد “سنجش نگرش نسبت به اینترنت” بود. اعتبار مجدد پرسشنامه با توجه به نظرات متخصصین برای روایی و بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ۹۶/۰ به منظور پایایی برآورد گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار آماری SPSS ویرایش ۱۶ استفاده شدهاست. در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از ابزار اندازه گیری با بهره گرفتن از شیوه های آماری توصیفی و استنباطی پرداخته خواهد شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها
مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از ابزار اندازهگیری پرداخته شده و یافته های پژوهش بر اساس سؤالهای پژوهش ارائه می شود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری چون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، از روشهای آمار استنباطی مشتمل بر آزمون t تک متغیره، آزمون لوین، وآزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شدهاست.
۴-۱- بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها
در این قسمت به بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها بر اساس متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، دانشگاه، سن و سال ورودی در جداول ۴-۱ تا ۴-۵ پرداخته شدهاست.
جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس جنسیت
شاخصهای آماری
جنسیت
فراوانی
درصد
مرد
۱۲
۲/۱۵
زن
۶۷
۸/۸۴
مجموع
۷۹
۱۰۰
۸/۸۴%
۲/۱۵%
شکل ۴-۱٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس جنسیت
بر اساس یافته های جدول ۴-۱، فراوانی دانشجویان مرد ۱۲ نفر معادل ۲/۱۵ درصد و فراوانی دانشجویان زن ۶۷ نفر معادل ۸/۸۴ درصد میباشد.
جدول ۴-۲٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس وضعیت تأهل
شاخصهای آماری
وضعیت تأهل
فراوانی
درصد
مجرد
۶۰
۹/۷۵
متأهل
۱۹
۱/۲۴
مجموع
۷۹
۱۰۰
۹/۷۵%
۱/۲۴%
شکل ۴-۲٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس وضعیت تأهل
بنابر یافته های جدول ۴-۲، فراوانی دانشجویان مجرد ۶۰ نفر معادل ۹/۷۵ درصد و فراوانی دانشجویان متأهل ۱۹ نفر معادل ۱/۲۴ درصد میباشد.
جدول ۴-۳٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس دانشگاه
شاخصهای آماری
دانشگاه
فراوانی
درصد
اصفهان
۴۸
۸/۶۰
علوم پزشکی اصفهان
۳۱
۲/۳۹
مجموع
۷۹
۱۰۰
۸/۶۰%
۲/۳۹%
شکل ۴-۳٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس دانشگاه
طبق یافته های جدول۴ -۳، فراوانی دانشجویان در دانشگاه اصفهان ۴۸ نفر معادل ۸/۶۰ درصد و فراوانی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی اصفهان ۳۱ نفر معادل ۲/۳۹ درصد گزارش می شود.
جدول ۴-۴٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس سن
شاخصهای آماری
سن
فراوانی
درصد
۱۸-۲۰ سال
۳۲
۵/۴۰
۲۱-۲۳ سال
۳۶
۶/۴۵
۲۴ سال و بالاتر
۹
۴/۱۱
بدون پاسخ
۲
۵/۲
مجموع
۷۹
۱۰۰
شکل ۴-۴٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس سن
بر اساس یافته های جدول ۴-۴، فراوانی گروه سنی ۱۸ تا ۲۰ سال ۳۲ نفر معادل ۵/۴۰ درصد، فراوانی گروه سنی ۲۱ تا ۲۳ سال ۳۶ نفر معادل ۶/۴۵ درصد، فراوانی گروه سنی ۲۴ سال و بالاتر ۹ نفر معادل ۴/۱۱ درصد، و فراوانی سؤالات بدون پاسخ ۲ نفر معادل ۵/۲ درصد میباشد که بیشترین میزان فراوانی مربوط به گروه سنی ۲۱ تا ۲۳ سال و کمترین میزان مربوط به گروه سنی ۲۴ سال و بالاتر میباشد.
جدول ۴-۵٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس سال تحصیلی
شاخصهای آماری
سال تحصیلی
فراوانی
درصد
سال اول
۳۳
۸/۴۱
سال آخر
۴۶
۲/۵۸
مجموع
۷۹
۱۰۰
۸/۴۱%
۲/۵۸%
شکل ۴-۵٫ توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس سال تحصیلی
بنابر یافته های جدول ۴-۵، فراوانی دانشجویان سال اول ۳۳ نفر معادل ۸/۴۱ درصد و فراوانی دانشجویان سال آخر ۴۶ نفر معادل ۲/۵۸ درصد میباشد.
۴-۲- یافته های توصیفی
جدول ۴-۶٫ نتایج توصیفی پاسخهای اعضای آزمودنیها نسبت به اضطراب اینترنت بر اساس گزینه های سؤالات
سؤالات
شاخص های آماری
خیلی زیاد
(۵)
زیاد (۴)
تاحدودی
(۳)
کم
(۲)
خیلی کم
(۱)
میانگین وزنی