– در بازار کسب و کار الکترونیکى، ادامه حیات شرکتها و مؤسسات به میزان خلاقیت و نوآورى شرکت در مراحل مختلف تولید و توزیع وابسته است و هر شرکتی که نوآور و خلاق باشد، گوى سبقت را از سایر رقبا خواهد برد و این خلاقیت به کل بازار سرایت مىکند و محرکى براى چرخه اقتصادى جامعه خواهدشد.
۲-۱۴-۱- مزایای تجارات الکترونیک برای کسب و کارها:
در محیط تجاری رقابتی و دایماً در حال تغییر امروز، کسب وکارها دیگر نمیتوانند بر یک بازار ثابت و پایدار برای محصولات خود متکی باشند. آن ها باید در زمینه کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش با رقبایی که روز به روز در حال افزایش هستند رقابت نمایند. برای موفقیت در بازار آن ها نه تنها باید قیمتها را پایین آورند بلکه باید تغییرات عمده بیشتری را در روش های تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود به عمل آورند. وجود یک بازار الکترونیکی در اینترنت به نحو بارزی موجب افزایش بهرهوری و رقابت بین شرکتها اعم از تولیدکننده و مصرفکننده میگردد. در ادامه به مزایای استفاده از تجارت الکترونیک اشاره شده است:
۲-۱۴-۱- ۱- کاهش قیمت خرید مواد اولیه: خرید مواد اولیه و یا خدمات برای یک شرکت میتواند فرآیندی پیچیده و چند مرحلهای باشد. در ابتدا خریداران باید تولیدکنندگان را پیدا کرده و مشخص کنند که مقدار مورد نیاز کالا، زمان تحویل، کیفیت و قیمت مناسب است یا خیر؟ به محض اینکه تولیدکنندهای انتخاب شد نقشهها و اطلاعات با جزییات کامل برای تولیدکننده فرستاده میشود تا محصول مورد نظر کاملاً با مشخصات مورد نظر مشتری تطابق داشته باشد. با فرض اینکه محصول نمونه، مورد قبول قرار گرفته و خطوط تولید آماده هستند خریدار، سفارش خرید برای مقدار مشخصی از کالاها را میفرستد و …. پیش از این شرکتهای بزرگ با بهره گرفتن از«تبادل الکترونیکی داده[۵۲]» نیروی کار، هزینه های چاپ و پست را در مراحل تامین مواد مورد نیاز خود کاهشمیدادند. .
ماشینی کردن جریان کار برای تامین محصول به این معنا است که کارمندان این بخش وقت بیشتری برای تمرکز روی مذاکره به منظور به دست آوردن قیمتهای بهتر و نیز ایجاد روابط با تولیدکنندگان دارند. شرکتهایی که از «تبادل الکترونیکی داده» استفاده میکنند معمولاً ۵ تا ۱۰ درصد در هزینه های خود در بخش خرید صرفهجویی میکنند. اینترنت پتانسیلهای بیشتری برای کاهش این هزینه ها دارند به علاوه اینترنت درها را به سوی انجام معاملات تجاری با تولیدکنندگان جدید و نیز تولیدکنندگان کوچک که سابقاً تنها از طریق فاکس یا تلفن ارتباط برقرار میساختند، میگشاید.
۲-۱۴-۱-۲- کاهش زمان چرخه تولید: چرخه تولید عبارت است از کل زمانی که طول میکشد تا یک محصول ساخته شود. در طی چرخه تولید، هزینه های ثابت مشخصی که با میزان تولید تغییر نمیکند و وابسته به زمان هستند، وجود دارد. این هزینه های ثابت شامل استهلاک تجهیزات، هزینه های ساختمانی و خدمات رفاهی و هزینه مدیریت و سرپرستی میباشد. اگر زمان ساخت یک محصول به جای ۱۰ روز به ۷ روز کاهش پیدا کند، آنگاه هزینه های ثابت به ازای هر محصول کمتر میشود چرا که زمان کمتری صرف شده است. تجارت الکترونیک باعث کاهش چرخههای زمانی شده و اجازه میدهد تا محصولات بیشتر با هزینه مساوی یا کمتر تولید شود. ایجاد ارتباطات الکترونیکی به تامین کننده ها و مشتریان، شرکتها را قادر ساخت تا انتقال و دریافت سفارشهای خرید به صورتحسابها و رسیدها در زمان بسیار کمتری نسبت به قبل صورت گیرد. برخی از شرکتها حتی مشخصات محصولات و نقشهها را در شبکه ها به اشتراک گذاشتند تا مراحل طراحی و توسعه محصول تسریع شود.
۲-۱۴-۱-۳- افزایش کاریابی و اثربخشی در خدمتدهی به مشتریان: شرکتها از اینترنت برای خدمتدهی به مشتریان نیز استفاده میکنند. داشتن مشخصات محصولات، پشتیبانی فنی و دیگر اطلاعات به صورت آنلاین نه تنها باعث صرفهجویی از طریق فارغ شدن کارمندان بخش خدمات مشتریان از پاسخگویی به سوالات پیچیده و روابط با مشتری میگردد، بلکه باعث میشود مشتریان راضیتر باشند. علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، شرکتهایی که از اینترنت برای خدمت مشتریان استفاده میکنند ادعا میکنند که از طریق انجام سفارشات و پشتیبانی فنی آنلاین صرفهجویی زیادی انجام شده است. .
تحقیقات مؤسسه فورستر نشان میدهد که به طور کلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار برای فرستادن یک کارشناس به محل مورد نظر، ۱۵ تا ۲۰ درصد برای بررسی درخواست مشتری از طریق تلفن و حدود ۷ دلار برای انجام این کار از طریق اینترنت صرف میشود. سایر مزایای تجارت الکترونیک برای مؤسسات تجاری به شرح زیر میباشد: کاهش هزینه های انبارداری، کاهش هزینه های بازاریابی، کاهش هزینه های فروش، حذف واسطهگری، ایجاد کانالهای جدید فروش محصولات و افزایش تقاضا و…
۲-۱۴-۲- مزایای تجارت الکترونیک برای مصرفکنندگان:
مؤسسات تجاری به منظور افزایش بهرهوری، کاهش هزینه ها و بالا بردن کیفیت خدمت مشتریان، بر روی تجارت الکترونیک سرمایهگذاری میکنند. مشتریان نیز جذب خرید از طریق اینترنت میشوند چون درمییابند که قدرت انتخابشان به طور حیرتآوری افزایش پیدا میکند، اطلاعات بیشتر و بهتری برای خرید به دست میآورند و خرید راحتتری انجام میدهند. افراد پر مشغله نیز میتوانند در وقتشان صرفهجویی کنند. اطلاعات بهتر، انتخابهای بیشتر و هزینه های عملیاتی کمتر کسب و کارها و مشتریان را به طور همزمان به سمت تجارت الکترونیک سوق میدهد. در ادامه به مزایای استفاده از تجارت الکترونیک برای مصرفکنندگان اشاره شده است.
۲-۱۴-۲-۱- افزایش امکان انتخاب: تعداد فروشگاه هایی که بر روی اینترنت قابل مشاهده هستند، بسیار بیشتر از مغازههایی است که حتی در محلههای بسیار پر جمعیت وجود دارند. همچنین بسیار بیشتر از مغازههایی است که یک مشتری با حد معقولی از رانندگی یا از طریق کاتالوگهایی که از طریق پست دریافت میشوند، میتوانند به آن ها دسترسی پیدا کنند. یک مشتری آنلاین میتواند از مغازهای در شهر یا کشوری دیگر و یا حتی از مغازهای که در شکل سنتی وجود ندارد خرید نماید؛ روزنامهها مثال روشنی در این زمینه هستند. ساکنین شهرهای بزرگ نسبت به سایر مناطق به تعداد بیشتری از روزنامههای ملی و محلی دسترسی دارند، در حالی که بر روی اینترنت یک خواننده میتواند اخبار هزاران روزنامه در سراسر جهان را مطالعه کند.
۲-۱۴-۲-۲- سفارشی نمودن: اینترنت موجب افزایش قابلیت سفارشی نمودن میگردد. برخی کسب و کارهای اینترنتی بویژه وسایل ارتباط جمعی، در حال حاضر محصولات را کاملاً سفارشی میسازند به طوری که کاملاً مجزا از دیگر محصولات میشود. خوانندگان آنلاین میتوانند تنها اخباری را انتخاب کنند که میخواهند بخوانند و این به معنای تحویل کالای مورد نظر به صفحه وب شخص یا پست الکترونیکی وی میباشد. مشتریان مغازههای موسیقی قابلیت انتخاب CD های ضبط شده را دارا بوده و در صورت تمایل میتوانند آهنگهای مورد نظر خود را برای ضبط انتخاب کنند.