متغیرهای پژوهش
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
تعداد
بیشترین
کمترین
خلاقیت (کل)
شیوه ترکیبی
۶۴٫۱۵۰
۷٫۴۱۴۶۰
۲۰
۷۷
۵۴
شیوه معمول
۶۶٫۶۵
۸٫۲۴۱۵۸
۲۰
۸۶
۵۶
۱- اصالت
شیوه ترکیبی
۱۵٫۶۵
۲٫۵۸۰۸۰
۲۰
۱۹
۱۱
شیوه معمول
۱۵٫۷۵
۲٫۶۷۲۹۶
۲۰
۲۱
۱۲
۲- بسط
شیوه ترکیبی
۱۶٫۹۰
۲٫۸۶۳۵۶
۲۰
۲۱
۱۰
شیوه معمول
۱۷٫۹۰
۲٫۹۳۶۱۶
۲۰
۲۳
۱۳
۳- سیالی
شیوه ترکیبی
۱۵٫۶۵
۳٫۲۴۸۸۹
۲۰
۲۲
۱۱
شیوه معمول
۱۶٫۳۵
۲٫۴۹۷۸۹
۲۰
۲۲
۱۲
۴- انعطاف
شیوه ترکیبی
۱۵٫۹۵
۲٫۷۸۱۰۴
۲۰
۲۱
۱۱
شیوه معمول
۱۶٫۶۵
۲٫۵۸۰۸۰
۲۰
۲۲
۱۲
مقایسه تصویری نمرات گروه آزمایش و گواه در مرحله پیش آزمون برای متغیرهای خلاقیت: اصالت، بسط، سیالی و انعطاف در نمودار ۴-۱ آمده است.
نمودار (۴-۱) : مقایسه نمرات گروه آزمایش (چپ) و گواه (راست) در مرحله پیش آزمون
در جدول ۴-۳، توصیف آماری نمرات پس آمون خلاقیت به تفکیک گروه ها آمده است.
جدول ۴-۳: توصیف آماری نمرات مرحله پس آزمون خلاقیت به تفکیک گروه ترکیبی و معمول
متغیرهای پژوهش
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
تعداد
بیشترین
کمترین
خلاقیت (کل)
شیوه ترکیبی
۸۶٫۸۰
۵٫۰۵۳۴۰
۲۰
۹۴
۷۷
شیوه معمول
۶۹٫۸۰
۸٫۵۹۹۸۸
۲۰
۸۸
۵۸
۱- اصالت
شیوه ترکیبی
۲۰٫۸۵
۲٫۱۰۹۵۰
۲۰
۲۴
۱۷
شیوه معمول
۱۶٫۴۵
۲٫۲۵۸۹۰
۲۰
۲۱
۱۳
۲- بسط
شیوه ترکیبی
۲۲٫۹۰
۲٫۱۰۰۱۳
۲۰
۲۷
۱۹
شیوه معمول
۱۸٫۱۵
۳٫۴۶۸۲۸
۲۰
۲۳
۱۳
۳- سیالی
شیوه ترکیبی
۲۱٫۴۵
۱٫۴۳۱۷۸
۲۰
۲۴
۱۳
شیوه معمول
۱۷٫۵۰
۲٫۰۱۳۱۱
۲۰
۲۲
۱۵
۴- انعطاف
شیوه ترکیبی
۲۱٫۶۵
۱٫۶۳۱۱۱
۲۰
۲۴
۱۸
شیوه معمول
۱۷٫۷۰
۲٫۴۵۱۶۴
۲۰
۲۳
۱۵
مقایسه تصویری نمرات گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون برای متغیرهای خلاقیت: اصالت، بسط، سیالی و انعطاف در نمودار ۴-۲ آمده است.
چنان که در نمودار شماره ۴-۲ نشان داده شده است، بر اساس نتایج مندرج، میانگین نمرات پس آزمون برای گروه آزمایش (شیوه ترکیبی) ۸۶٫۸۰ و برای گروه گواه (شیوه معمول) ۶۹٫۸۰ میباشد. بنابرین میانگین نمرات پس آزمون گروه شیوه ترکیبی از میانگین گروه شیوه معمول بیشتر است.
۴-۳-۲-آمار توصیفی انگیزش
در جدول ۴-۴ توصیف آماری نمرات پیش و پس آزمون انگیزش به تفکیک گروه ها آمده است.
جدول۴ـ۴: توصیف آماری نمرات مرحله پیش و پس آزمون انگیزش به تفکیک گروه آزمایش و گواه
متغیرهای پژوهش
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
تعداد
بیشترین
کمترین
انگیزش (پیش آزمون)
شیوه ترکیبی
۶۱٫۰۰
۱۴٫۸۵۰۱۳
۲۰
۸۱
۳۳
شیوه معمول
۶۶٫۶۰
۱۶٫۸۰۳۵۱
۲۰
۹۱
۳۴
انگیزش (پس آزمون)
شیوه ترکیبی
۷۳٫۰۵
۱۶٫۷۵۶۷۰
۲۰
۹۹
۴۰
شیوه معمول
۷۰٫۶۰
۱۶٫۷۴۷۰۳
۲۰
۹۷
۴۳
مقایسه تصویری میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه در دو مرحله پیش و پس آزمون انگیزش در نمودار ذیل (۴-۳) آمده است.
۴-۳-۳- آمار توصیفی یادگیری
در جدول ۴-۵ توصیف آماری نمرات پیش و پس آزمون یادگیری به تفکیک گروه ها آمده است.
جدول۴-۵: توصیف آماری نمرات مرحله پیش و پس آزمون یادگیری به تفکیک گروه آزمایش و گواه
متغیرهای پژوهش
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
تعداد
بیشترین
کمترین
یادگیری (پیش آزمون)
شیوه ترکیبی
۹٫۴۵
۲٫۲۳۵۴۸
۲۰
۱۴
۶
شیوه معمول
۹٫۳۵
۲٫۴۱۲۱۴
۲۰
۱۴
۵
یادگیری (پس آزمون)
شیوه ترکیبی
۱۳٫۴۰
۲٫۴۱۴۸۷
۲۰
۱۷
۹
شیوه معمول
۱۰٫۹۵
۲٫۲۳۵۴۸
۲۰
۱۴
۶
مقایسه تصویری میانگین نمرات گروه آزمایش وگواه در دو مرحله پیش و پس آزمون یادگیری در نمودار ذیل (۴-۴) آمده است.
۴-۴-آمار استنباطی
فرضیه اصلی ۱:
آموزش به شیوه ترکیبی بیشتر از آموزش به شیوه معمول بر میزان خلاقیت زبان آموزان غیر ایرانی تاثیر دارد.
در این قسمت فرضیههای پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به ماهیت ابزار مورد استفاده و اهداف و فرضیههای تهیه شده از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیهها استفاده شده است. پیش از انجام این آزمون بررسی چند مفروضه آماری الزامی میباشد. یکی از مفروضات اجرای آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری، بررسی نرمالیته بودن داده هاست که در جدول ذیل با بهره گرفتن از آزمون گالموگروف اسمیرنف این پیش فرض بررسی شده است.
جدول (۴-۶) نتایج آزمون گالموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمالیته بودن داده ها
متغیر
آزمون گالمو گروف اسمیرنف
مقدار
Kolomogrov-Smirnov Z
Sig
خلاقیت
۰٫۷۳۷
۰٫۶۴۹
اصالت
۰٫۶۵۵
۰٫۷۸۴
بسط
۱٫۴۰۷
۰٫۰۳۸
سیالی
۰٫۸۱۵
۰٫۵۲۱
انعطاف
۰٫۹۶۷
۰٫۳۰۷
بر اساس نتایج به دست آمده از جدول فوق چون مقدارSmirinov Z kolmogorov- در سطح ۰۵/. معنادار نیست، بنابرین داده های مورد بررسی نرمال بوده و استفاده از آزمونهای پارامتریک بلامانع میباشد.
یکی دیگر از مفروضات اجرای آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری، همگنی واریانس متغیرهای وابسته در بین گروه ها میباشد که برای بررسی برقراری این مفروضه از آزمون لوین استفاده شده است. نتایج مربوط به اجرای این آزمون در جدول ۴-۷ نشان داده شده است.
جدول۴-۷: نتیجه آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس ها