-
- ادراکی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای نشان دادند که پیشرفت تحصیلی با رضایت از تحصیل در ارتباط است، بنابرین باید بررسی رضایت مندی دانشجویان، از ابعاد مهم یادگیری و آموزش قرار گیرد و با ارائه مشاوره و حمایت اجتماعی به دانشجویان سعی در افزایش انگیزش و رضایت مندی آن ها و به تبع آن پیشرفت تحصیلی ایشان بشود.
- مالین و همکاران (۲۰۰۹) بیان کردند رضایت از تسهیلات و امکانات موجود در دانشگاه ارتباطی با معدل فرد ندارد. اما این پژوهشگران نشان دادهاند که میزان رضایت کلی از دانشگاه با معدل دانشجویان ارتباط معناداری دارد. این محققین همچنین مطرح کردند که احساس بهتر دانشجویان درباره عملکرد دانشگاه، رضایت بیشتر آن ها از مؤسسه را در پی خواهد داشت.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱٫ مقدمه:
پایه هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی با روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود.در واقع روش تحقیق مجمو عه ای از قواعد،ابزارها و راه های معتبر (قابل اطمینان)و نظام یافته ای برای واقعیت ها ، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.بنابرین تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع. روش،ابزارو نمونه یک تحقیق لازم و ملزوم یکدیگرند .در تحقیق حاضر نیز روش تحقیق و ابزار های خاص آن به کار رفته است که در زیر به آن ها اشاره می شود.
۳-۲٫ روش تحقیق
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی (همبستگی) از نوع پیمایشی میباشد. توصیفی است به این خاطر که تصویری از وضع موجود را ارائه میدهد و پیمایشی از این جهت که به گردآوری اطلاعات از جامعه آماری از طریق پرسشنامه می پردازد و با بهره گیری از روش های پیمایشی انحراف از عملکرد را نیز اندازه گیری می کند. این تحقیق بر حسب هدف در گروه تحقیقات کاربردی جای میگیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سبک های شناختی (نوگریز یا پذیرنده- نو گرا یا پژوهنده) با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در سال ۹۳-۹۲ صورت گرفته و متغیر پیش بین آن، سبک های شناختی و متغیر ملاک آن، تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی میباشد. روش گردآوری اطلاعات ، میدانی و مبتنی بر اسناد و مدارک بود به نحوی که در فاز اول پژوهش، با انجام مصاحبه، مشاهده و مراجعه به پایان نامه ها ،مقالات و سایت ها اطلاعات مورد نظر گرد آوری شد و در فاز دوم نیز اطلاعات را با بهره گرفتن از پرسشنامه اطلاعات گردآوری شد. بعد از کسب مجوزها و موافقت نامه های لازم از دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه و آموزش و پرورش شهرستان آبدانان دانش آموزان را با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. در مرحله بعد دانش آموزان را از اهداف پژوهش آگاه کرده سپس با آن ها در مورد پرسشنامهها و اهداف آن ها توضیحاتی داده شد و به آن ها گفته شد هیچ اجباری برای پاسخ دادن به پرسشنامه های مورد نظر وجود ندارد . پس از جلب رضایت دانش آموزان پرسشنامه سبک شناختی ( KAI) و پرسشنامهی اهمال کاری تحصیلی و تأخیر رضامندی تحصیلی را در اختیار آن ها قرار می گرفت تا دانش آموزان را تکمیل کنند. و در آخر به خاطر همکاری از دانش آموزان تشکر شد.
۳-۳٫ قلمرو تحقیق:
۳-۳-۱٫ قلمرو زمانی :
قلمرو زمانی این پژوهش در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲است.
۳-۳-۲٫ قلمرو مکانی:
قلمرو مکانی تحقیق، دانش آموزان دبیرستانهای دولتی شهر آبدانان بود.
۳-۳-۳٫ قلمرو موضوعی:
قلمرو موضوعی تحقیق تعیین رابطه بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ می باشد.
۳-۴٫ جامعه آماری و نمونه آماری و روش نمونه گیری:
جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در دبیرستانهای دولتی شهر آبدانان بود. بر اساس ماهیت و هدف اصلی این پژوهش رابطه ای و از نوع علمی است با توجه به جدول مورگان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش ۲۷۰ دانش آموز بود که به صورت نمونه گیری انتخاب شدند. و انتخاب دانش آموزان با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی از هر پایه تحصیلی چندین کلاس و از کلاسهای منتخب، نمونه به صورت تصادفی مشخص شد.
۳-۵٫ روش های جمع آوری داده ها:
روش و ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ای و میدانی میباشد. به این صورت که برای دستیابی به پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن با مراجعه به کتابخانه ها و مطالعه کتب و مقالات مرتبط و در مرحله میدانی با بهره گرفتن از پرسشنامه سبک شناختی ، پرسشنامه تأخیر رضامندی و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی اطلاعات گردآوری شد اطلاعات گردآوری شد.
ابزارهای اندازه گیری :
- پرسشنامه سبک شناختی ( KAI)[29] این پرسشنامه توسط کرتون ۱۹۶۷ برای سنجش سبک نوگرا یا پژوهنده – یانوگرا یا پذیرنده ساخته شد پرسشنامه از ۳۳ ماده و ۵ گزینه ( بسیار آسان، نه مشکل نه آسان، مشکل و بسیار مشکل ) تشکیل شده است و از آزمودنی خواسته می شود و خواندن دقیق هر ماده را مشخص کند تا چه اندازه برای این مشکل یا آسان خواهد بود برای مدت طولانی هر یک از آن ویژگی ها را داشته باشد برای مثال ( عنوان فردی که از زوایای جدید به مسایل و مشکلات موجود نگاه میکند یا به عنوان فردی که مسیرهای از پیش تعیین شده را بدون انحراف طی میکند ) حداقل نمره آزمودنی ۳۲، حداکثر ۱۶۰ میانگین آن ۹۶ بود. پرسشنامه آزمودنی ها را در دو طیف نامگذاری میکند، نمره بین ۹۷-۱۶۰ شاخص سبک شناختی نوگرا و نمره بین ۳۲تا ۹۶ شاخص سبک شناختی نوگریز خواهد بود.این پرسشنامه در پژوهش های خارجی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
مود[۳۰] ( ۱۹۸۶) ضریب پایایی این ابزار ۸۶% صدم گزارش کردهاست.
در پژوهش های داخلی، برای مثال راد و غلام پور ( ۱۳۷۶) ضریب پایایی ۷۹% صدم و سید محسنی (۱۳۹۰) ۷۴% صدم گزارش کردهاست. به طور کلی همه سوابق پژوهشی حاکی از پایایی روایی خوب این ابزار است.
۲- مقیاس تأخیر رضامندی تحصیلی: این پرسشنامه توسط عنبری و همکاران در سال ۱۳۹۲ تدوین شده است و دارای ۱۸ سوال پنج درجه ای (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم، نمره دهی از ۵-۱ ) است نمره ی کل پرسشنامه در محدوده ی ۱۸ تا ۹۰ قرار داشت. کسب نمره ۴/۳۲ تا ۱۸ بیانگر رضایت مندی خیلی کم، نمره ۸/۴۶ – ۵/۳۲ رضایتمندی کم، اخذ نمره ۲/۶۱- ۹/۴۶ رضایتمندی در حد متوسط، اخذ نمره ۶/۷۵- ۳/۶۱ رضایت مندی زیاد و اخذ نمره (۹۰- ۷/۷۵ ) به عنوان رضایت مندی خیلی زیاد از رشته تحصیلی، در نظر گرفته شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته مربوط به رضایت از رشته تحصیلی توسط تیمی متشکل از افراد صاحب نظر در رشتههای آموزش علوم پزشکی، برنامه ریزی درسی و روانپزشکی و با بهره گرفتن از تکنیک دلفی تأیید شد. پایایی این پرسشنامه نیز از طریق محاسبه ی ضریب آلفای کرنباخ و به میزان ۸۱/۰ محاسبه و تأیید گردیده است.