۵-۵-۳ روایی :
نمرات پرسشنامه پرخاشگری همبستگی معقولی با یکدیگر داشته اند . در عین حال وقتی واریانس همبستگی های مربوط به خرده مقیاس خشم کنار گذاشته شد . سایر همبستگی ها معنی دار نبود این تأیید روایی نظری پرسشنامه پرخاشگری به این صورت است که ارتباط بین خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی ، کلامی ،خشم و خصومتبسته به همبستگی آن ها با خشم است نمر ات از روایی همزمان خوبی بدون ارتباط با معنابین پرخاشگری فیزیکی ، کلامی و تهییج پذیری ، ولی همبستگی قوی بین تهیج پذیری خرده مقیاسهای خشم و خصومت برخوردار است . نمرات هر چهار خرده مقیاس با تکانش گری ، رقابت و قاطعیت همبستگی دارد ،گر چه همبستگی بین قاطعیت و خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی و خصومت ضعیف تر بود . گواه روایی سازه ای ، همبستگی پرسشنامه پرخاشگری با مشاهده پرخاشگری ، جامعه پذیری و کمرویی توسط همسالان و همردیفان است .
۶-۳ روش اجرا :
پس از تهیه پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و پرخاشگری آرنولداچ .باس و مارک پری پرسشنامه های مذکور تایپ و تکثیر گردید و سپس برای هر آزمودنی از هر پرسشنامه یک نسخه به هم الصاق گردید پس از هماهنگی با آموزشگاه های موضوع طرح ،آزمون در هر آموزشگاه به صورت گروهی و با حضور شخص نگارنده بعمل آمد و آنگاه ابتدا سئوالات دروغ سنج هر دو آزمون بررسی گردید که جمعاً ۳۳ پاسخنامه به دلیل اخذ نمره خارج از محدوده و پایین بودن اعتبار آن به وسیله مقیاس دروغ سنج از دور تحقیق حذف گردید در ضمن تعداد ۶ پاسخنامه به دلیل ناقص بودن پاسخ سئوالات و تعداد ۱۱ پاسخنامه مربوط به غائبین از دور تحقیق خارج شدند که خوشبختانه به دلیل پیشبینی چنین مسائلی از قبل توسط نگارنده ، حجم گروه نمونه در حد معقول و مطلوب باقی مان تاخللی در امر تحقیق ایجاد نشود خلاصه در نهایت سایر سئوالات نیز به وسیله کلید بررسی و تصحیح و نمره گذاری گردید . آنگاه نمرات در لیستی به تفکیک دختر و پسر ثبت و تجزیه و تحلیل آماری بر روی آن ها صورت گرفت .
۷-۳ روش آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات :
از آنجایی که می توان اندازه ها را با یکدیگر بر اساس قائده معینی جفت کرد و مقیاس هم از نوع فاصله ای است و چون میزان با مقدار رابطه بین متغیرها یعنی تغییر همایند مونرد توجه است . این موضوع یک مسئله همبستگی است و شاخص آماری که میزان رابطه بین دو متغیر را توصیف میکند ضریب همبستگی است . پس برای فرضیه های شماره ۱تا ۳ که بحث رابطه و میزان آن در میان است از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون که رویش مناسبی برای اندازه گیری میزان همبستگی است استفاده شده است و اما در خصوص فرضیه هایشماره ۴و۵ که بحث تفاوت بین دختران و پسران در عزت نفس و پرخاشگری مطرح است از روش علی مقایسه ای و آزمون t استودنت برای گروههای مستقل استفاده شده است . چون آزمون t این اجازه را به ما میدهد تا تعیین کنیم که آیا تفاوت میانگینهای نمونه های انتخاب شده آن قدر زیاد است که تصور شود این نمونه ها از جوامع مختلف انتخاب شده اند یا خیر ؟ و از طرفی گروههای مستقل اند و به طور تصادفی انتخاب شده اند و توزیع نمره ها در جامعه طبیعی و مقیاس هم از نوع فاصله ای است از فرمول tاستودنت برای گروههای مستقل استفاده شده است .
فصل چهارم
یافته های تحقیق
در این فصل داده های حاصل از پرسشنامه عزت نفس ( فرم تجدید نظر شده کوپر اسمیت ) و پرخاشگری ( آرنولد اچ باس و مارک پری ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه میگردد .
جدول ۱-۴:
فراوانی تجمعی
درصد
فراوانی
جنس
۵۰
۵۰
۱۵۰
دختر
۱۰۰
۵۰
۱۵۰
پسر
۱۰۰
۳۰۰
کل
جدول ۲-۴ : توزیع فراوانی رشته تحصیلی
فراوانی تجمعی
درصد
فراوانی
نام رشته
۵
۵
۱۵
برنامه نویسی
۱۱
۶
۱۸
حسابداری
۲۳
۱۲
۳۶
برق
۳/۲۹
۳/۶
۱۹
تعمیر ماشین
۷/۴۲
۳/۱۳
۴۰
ریاضی
۶۹
۳/۲۶
۷۹
تجربی
۸۸
۱۹
۵۷
ادبیات
۹۵
۷/۷
۲۳
مدیریت
۱۰۰
۳/۴
۱۳
کامپیوتر
۱۰۰
۳۰۰
کل
جدول ۳-۴ : توزیع فراوانی رشته تحصیلی دختران
فراوانی تجمعی
درصد
فراوانی
نام رشته
۷/۱۸
۷/۱۸
۲۸
ریاضی
۷/۴۸
۳۰
۴۵
تجربی
۷۶
۳/۲۷
۴۱
ادبیات
۳/۹۱
۳/۱۵
۲۳
مدیریت
۱۰۰
۷/۸
۱۳
کامپیوتر
۱۰۰
۱۵۰
کل
جدول ۴-۴ : توزیع فراوانی رشته تحصیلی پسران
فراوانی تجمعی
درصد
فراوانی
نام رشته
۱۰
۱۰
۱۵
برنامه نویسی
۲۲
۱۲
۱۸
حسابداری
۴۶
۲۴
۳۶
برق
۷/۵۸
۷/۱۲
۱۹
تعمیر ماشین
۷/۶۶
۸
۱۲
ریاضی
۳/۸۹
۷/۲۲
۳۴
تجربی
۱۰۰
۷/۱۰
۱۶
ادبیات
۱۰۰
۱۵۰
کل
جدول ۵-۴: شاخصهای توصیفی عزت نفس و پرخاشگری
انحراف استاندارد ( معیار)
میانگین
حداکثر نمره
حداقل نمره
تعداد
متغیر ها
۶۶۰۴/۶
۰۸۶۷/۳۲
۴۴
۱۲
۳۰۰
عزت نفس
۲۲۸۸/۱۵
۵۰۰۰/۷۶
۱۲۴
۳۷
۳۰۰
پرخاشگری
با توجه به جدول فوق میانگین و انحراف معیار نمرات عزت نفس به ترتیب ۰۸/۳۲ و ۶۶/۶ و میانگین و انحراف معیار نمرات پرخاشگری ۵۰/۷۶ و ۲۲/۱۵ است .
جدول ۶-۴: شاخصهای توصیفی عزت نفس و پرخاشگری برای دختران و پسران
انحراف معیار
میانگبن
حداکثر نمره
حد اقل نمره
تعداد
متغیرها
جنس
۷۶۰۳/۶
۸۴۱۷/۱۶
۵۰۶۷/۳۱
۳۲۰۰/۷۶
۴۴
۱۲۴
۱۵
۳۷
۱۵۰