کل
F10
پنجم و بالاتر
چهارم
سوم
دوم
اول
۴۰
۴۰
۱۲
۵/۱۳
۲
۵
۱۰
۷
۸
۵/۶
۸
۸
فراوانی مشاهده شده مردود
فراوانی مورد انتظار (درصد ردیفی)
۴۰
۴۰
۱۵
۵/۱۳
۸
۵
۴
۷
۵
۵/۶
۸
۸
فراوانی مشاهده شده قبول
فراوانی مورد انتظار (درصد ردیفی)
۸۰
۸۰
۲۷
۲۷
۱۰
۱۰
۱۴
۱۴
۱۳
۱۳
۱۶
۱۶
فراوانی مشاهده شده کل
فراوانی مورد انتظار (درصد ردیفی)
با توجه به شاخصهای آماری اعلام شده، یعنی ۰۵/۰P> (126/0=P) می توان گفت تفاوت معناداری بین دو گروه دانشآموزان قبول و مردود از نظر ترتیب تولد وجود ندارد. بنابرین فرضیه یازدهم تحقیق مورد تأیید قرار نمی گیرد.
نمودار دایره ای دانش آموزان قبولی و مردودی
نموار دایرهای فعالیتهای دانش آموزان
خلاصه نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه های تحقیق
خلاصه نتایج به دست آمده از آزمون یازده فرضیه تحقیق به شرح زیر است:
-
- بین میزان تحصیلات والدین دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
-
- بین میزان درآمد والدین دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
-
- روابط صمیمی والدین با دانشآموزان مردود کمتر از روابط صمیمی والدین با دانشآموزان قبول است.
-
- بین میزان جدایی (فوت، طلاق) والدین دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
-
- میزان علاقه و انتظار تحصیل والدین دانشآموزان مردود کمتر از والدین دانشآموزان قبول است.
-
- بین میزان روابط والدین با معلم دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
-
- بین میزان جا به جایی و مهاجرت (بومی بودن) دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
-
- میزان وجود منابع و مواد خواندنی (کتاب – روزنامه – مجله) دانشآموزان مردود کمتر از منابع موجود در خانه دانشآموزان قبول است.
-
- بین میزان استفاده از آموزشهای درسی غیرکلاسی (معلم خصوصی، کلاس تقویتی و کمک خانواده) دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
-
- بین میزان جمعیت خانواده دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
- بین میزان ترتیب تولد دانشآموزان قبول و مردود تفاوت معناداری وجود ندارد.
منابع
-
- امین فر، مرتضی. (۱۳۶۵). علل و عوامل افت تحصیلی و چگونگی آن. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره ۷ و ۸
-
- آیزمن، تاماس اون یونسکو (۱۹۹۷). راهبردهایی برای کاهش تکرار پایه، ترجمه محمدی، منصورعلی، پژوهشگر تعلیم و تربیت
-
- ثنایی، باقر. (۱۳۷۵). ازدواج و پرتگاههای آن. مجله پژوهشهای تربیتی. شماره ۴
- دانش پژوه، زهرا. (۱۳۷۳). ویژگی دانشآموزان ممتاز و عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی آنان در مناطق نوزده گانه تهران، پژوهشنامه آموزشی شماره ۱۸٫ فصلنامه خبری آموزش و پرورش
پیوستها
-
- ۱ – Bilingual ↑
-
- ۲ – مجله راهبردهایی برای کاهش تکرار پایه – ایزمن، تاماس اون – یونسکو (۱۹۹۷) ترجمه دکتر منصور علی محمدی ↑
-
- ۱- کیوز، جان پی (۱۹۹۸)، دنیای یادگیری در مدرسه ص ۴۹٫ ترجمه لقاء رئیس دانا، فرخ ↑
-
- ۲-همان مجله ↑
-
- ۱-همان مجله ↑
-
- ۲-فصل نامه تعلیم و تربیت سال ۵، شماره ۲- تابستان ۱۳۶۸ ↑