در دسترس قرار دادن دانش امروزی بهداشت و سلامت جهت والدین و خانواده ها یکی از وظایف مهم میباشد. رسانه های گروهی بالاخص رادیو و تلویزیون بسیار پر قدرت هستند. و این وسایل، توانایی دستیابی و عمومیت دادن و تبلیغ برنامه های جدید بهداشتی و ایجاد آگاهی عمومی نسبت به مسائل بهداشتی و ارتقاء دانش و رفتارهای بهداشتی را دارند. وسایل ارتباط جمعی مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. و گاهی روابط متقابل فردی، جهت تغییر باورها و رفتارهای افراد نیز لازم و ضروری میباشد، بر خلاف وسایل ارتباط جمعی، ارتباط بین فردی نمی تواند به گروه زیادی از مخاطبین همزمان پیام برساند ولی دارای فوائد خاصی میباشد، تعامل بیشتری را ایجاد میکند، تبادل اطلاعات و یادگیری بیشتری را برای فرستنده و مخاطب (هر دو) امکان پذیر می کند (ویلیامز با همکاری کارمندان یونیسف در سراسر جهان، ترجمه محفوظ پور، پرپین چی، ۱۳۷۳: ۱۰- ۸).
رسانه های گروهی در حوزه بهداشت و سلامت که نقش مهمی در آموزش و اشاعه پیام های بهداشتی دارند عبارتند از: تلویزیون، روزنامه ها، دانشگاه ها، کتب، نشریات، مقالات، مجلات، پیام های تبلیغاتی شرکتها و سازمانها و… که در ذیل به کارکردهای آن ها پرداخته شده است.
– شواهد سنجیده و برنامه ریزی شده بهداشت، مثلاً نمایش ها و نمایشگاه هایی در مورد موضوعات بهداشتی، تبلیغات شورایی، آموزش بهداشت در تلویزیون و روزنامه ها، برنامه های دانشگاه برای آموزش جامعه در مورد بهداشت.
– اشاعه بهداشت توسط تبلیغ کنندگان و تولید کنندگان محصولات «سالم» مانند تبلیغات برای نان با آرد کامل یا خمیر دندان، نشریات آموزشی در مورد « تغذیه کودک شما» یا « لاغر شدن» که محصولات مرتبط با آن ها را نیز ترویج میکنند.
– کتاب ها، نشریات و مقالات در مورد موضوعات بهداشتی برای نمونه برنامه های تلویزیونی و مقالات مجلات در مورد رژیم غذایی و آلودگی هوا و یا تناسب وزن.
– پیام های بهداشتی (یا ضد بهداشتی) که نهانی منتقل میشوند، برای مثال شخصیت های مشهور و یا شخصیت های ساختگی از کشیدن سیگار امتناع میکنند و یا برعکس پیاپی سیگار می کشند.
– اشاعه برنامه ریزی شده پیام های ضد بهداشتی (که احتمالاً نادیده گرفته شده یا به این ترتیب توجیه شده اند که غیر بهداشتی نیستند) برای مثال تبلیغاتی برای شیرینی ها و شکلات ها.
-
- ۱- Joyce, Calhoun & Hopkins ↑
-
- Joan-1 ↑
-
- -Stanhope& Lancaster 2 ↑
-
- – Cognitive Domain 3 ↑
-
- -Effective Domain 4 ↑
-
- ۵-Posychomoter Domain ↑
-
- ۱٫Caswell & Campbell ↑
-
- ۲٫Saylor & Alexander ↑
-
- ۳٫Beauchamp ↑
-
- ۱-Figurative ↑
-
- – Preparation of Course- Out line. ↑
-
- – Recommended Curriculum. ↑
-
- – Written Curriculum. ↑
-
- – Supported Curriculum. ↑
-
- – Thought Curriculum. ↑
-
- – Tested Curriculum. ↑
-
- – Learned Curriculum. ↑
-
- – Clinical Curriculum. ↑
-
- – Contact Curriculum. ↑
-
- -Goodlad & Sue. ↑
-
- Societal Curriculum. ↑
-
- – Institutional Curriculum. ↑
-
- – Instructional Curriculum. ↑
-
- – Experiential Curriculum. ↑
-
- – Academic Curriculum. ↑
-
- – Societal Curriculum. ↑
-
- Formal Curriculum. ↑
-
- – Operational Curriculum. ↑
-
- – Official Curriculum. ↑
-
- Operational Curriculum. ↑
-
- – Hidden Curriculum. ↑
-
- – Null Curriculum. ↑
-
- – Extra Curriculum. ↑
-
- – Assessed Curriculum. ↑
-
- – Bidden or Enacted Curriculum. ↑
-
- – Pragmatic Curriculum. ↑
-
- – Unofficial Curriculum. ↑
-
- – Masked Curriculum. ↑
-
- – Overt Curriculum. ↑
-
- – Conceald Curriculum. ↑
-
- – Glattorn. ↑
-
- – Recommended Curriculum. ↑
-
- – Intended Curriculum.↑
-
- – Hidden Curriculum or Unintended Curriculum. ↑
-
- – Excluded Curriculum. ↑
-
- – Supported Curriculum.↑
-
- – Tested or Assessed Curriculum. ↑
-
- – Taught Curriculum.↑
-
- – Learned Curriculum. ↑
-
- – Enacted Curriculum.↑
-
- – Intended Curriculum. ↑
-
- – Assessed Curriculum. ↑
-
- – Prescribed Curriculum. ↑
-
- – Intended Curriculum. ↑
-
- – Tested Curriculum. ↑
-
- -Omitted Curriculum. ↑
-
- – Excluded. ↑
-
- – Censored. ↑
-
- – Silenced. ↑
-
- – Contemplation. ↑
-
- -If- Then Statements. ↑
-
- – Ruthellen Josselson. ↑
-
- -Cognitive Domain ↑
-
- – Affective Domain ↑
-
- – Psychomotor Domain ↑
-
- – Knowledge ↑
-
- – Remembering ↑
-
- – Recall ↑
-
- – Recognition ↑
-
- – Comprehension ↑
-
- -Application ↑
-
- – Analysis ↑
-
- – Internalizatian ↑
-
- -Receiving ↑
-
- -Responding ↑
-
- – Valuing ↑
-
- – Organization. ↑
-
- -Characterizatian By a Value or Value Complex. ↑
-
- – Perception. ↑
-
- – Set. ↑
-
- – Guided Response. ↑
-
- – Mechanism. ↑
-
- -Complex Overt Response. ↑
-
- – Dave. ↑
-
- – Subject Mater. ↑
-
- -Intervening Variable. ↑
-
- -Independent Variable. ↑
-
- -Dependent Variable. ↑
-
- – Biopsychosocial Perspective. ↑
-
- – Aron Antonovsky. ↑
-
- -Conscientiousness ↑