رانسلی[۸۶] (۲۰۰۴) در پژوهش نشان داد که بین بخشودگی و دو جبنه از سلامت روان یعنی عاطفه مثبت و رضایت از زندگی رابطه معنی دار وجود دارد. دی بالسیو و پراتوز[۸۷] (۱۹۹۳) پی بردند که بخشودگی به بهبود در روابط، ابراز مناسب خشم و التیام زخم های عاطفی کمک میکند( نقل از حیدری نژاد ، ۱۳۹۱).
دونسون و همکاران (۲۰۰۶ ؛ نقل از حیدری نژاد ، ۱۳۹۲) نیز از طریق برنامه های آموزشی با هدف افزایش میزان علل بخشش در گروه آزمایشی نشان دادند که این عامل افزایش معناداری در کاهش علایم اضطراب و افسردگی و افزایش میزان رضایت از زندگی و همدلی را باعث می شود. بخشش بین فردی در برگیرنده کاهش در پاسخهای منفی ( تلافی و بیزاری ) و افزایش پاسخهای مثبت (آشتی نسبت به خطا کار) میباشد(مک کالوگ و ورثینگتون ، ۲۰۰۰) .
هر دو نوع پاسخ در حالات متفاوت رفتاری ، عاطفی و شناختی برانگیخته می شود. در تحقیقات مک کالوگ (۲۰۰۱) تمایل بیشتر به بخشیدن در روابط عاطفی، رابطه مثبتی به احساس رضایتمندی در افراد دارد. احتمال بروز بخشش در شرایطی مانند زمانی که صدمه یا خطا غیرعمدی باشد، هنگامی که خطاکار عذرخواهی کرده باشد و یازمانی که پیامدهای آن از بین رفته باشد بیشتر انتظار می رود (مک کالوگ و پارگامنت[۸۸] ، ۲۰۰۰).
بنکه و مک درمید[۸۹]( ۲۰۰۴ ؛ نقل از بساک نژاد و همکاران، ۱۳۸۹) نشان داد که بخشش با متغییرهای مثبت گرا مثل عاطفه مثبت و بهزیستی روانشاختی رابطه دارد، همچنین بین بخشش و عاطفه منفی رابطه منفی وجود دارد ( توساینت و وب[۹۰]، ۲۰۰۵) .
مالتبی و همکاران (۲۰۰۷) گزارش میکند که ضریب همبستگی بین بخشش و شادی در محدوده بین ۳۶/۰ تا ۵۶/۰ میباشد.
الگوهای ارتباطی خانواده و عاطفه مثبت و منفی
تحقیقات داخلی
جوکار و رحیمی (۱۳۸۶) به بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانش آموزان دبیرستانهای شهر شیراز پرداخت. جامعه آماری در این پژوهش ۲۰۰ دانش آموز دبیرستانی شهر شیراز بود، که به روش خوشه ایی چند مرحله ایی تصادفی نمونه گیری شدند و یافته ها نشان داد که بین الگوهای ارتباطی از نظر میزان شادی تفاوت معنی داری وجود دارد .
خسروی (۱۳۸۹) در پژوهشی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت گرا را بر میزان شادی زوجین بررسی کرد جامعه آماری این پژوهش تمامی افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بود که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ۴۰ زوج انتخاب شدند یافته ها حاکی از آن بود که آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا در میزان شادی زوجین مؤثر است .
خسروی (۱۳۹۱) در بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی و سلامت روانی به این نتیجه دست یافت که الگوی ارتباطی خانواده با جهت گیری همنوایی نشانه های جسمانی و اضطراب را پیشبینی میکند و جهت گیری گفت و شنود افسردگی را به طور مثبت و معنی دار پیشبینی میکند. در این پژوهش جامعه شامل کلیه دانش آموزان سال دوم متوسطه و تعداد ۳۱۰ دانش آموز مقطع متوسطه (۱۴۵ پسر وو ۱۶۵ دختر) به شیوه نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی انتخاب شدند.
حجازی (۱۳۹۲) به بررسی رابطه باورهای اساسی و ادراک از روابط والدین با بهزیستی ذهنی دانش آموزان پرداخت به این منظور ۶۵۵ دانش آموز دختر و پسر رشتههای نظری از دبیرستانهای شهر تهران به روش خوشه ایی انتخاب شدند و یافته ها نشان داد که ادراک گرمی والدین و ادراک از حمایت والدین از خودمختاری با بهزیستی ذهنی رابطه دارد .
کوروش نیا و لطیفیان (۱۳۸۶) رابطه ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده با میزان اضطراب و افسردگی فرزندان را بر روی ۳۲۶ دانش آموز پایه دوم و سوم دبیرستانهای شیراز به روش تصادفی خوشه ایی چند مرحله ایی بررسی کردند نتایج بیانگر این بود که جهت گیری گفت و شنود خانواده پیشبینی کننده معنا دار اضطراب و افسردگی فرزندان است و اضطراب و افسردگی آن ها را به طور منفی پیشبینی میکند و جهت گیری همنوایی خانواده به طور معنی دار و مثبت اضطراب فرزندان را پیشبینی اما پیشبینی کننده معنی داری برای افسردگی نیست.
خانجانی و همکاران (۱۳۹۰) در بررسی خود بر روی ۳۷۵ دانش آموز دختر دبیرستانهای شهر تبریز با دامنه سنی ۱۶-۱۷ سال به این نتیجه دست یافت که افسردگی ارتباط منفی معنی داری با شیوه ی فرزند پروری اقتدار طلبی و نیز ارتباط مثبت معنی دار با شیوه فرزند پروری استبدادی دارد و ارتباطی بین افسردگی و شیوه فرزند پروی سهل گیر مشاهده نشد.
تحقیقات خارجی درباره الگوهای ارتباطی خانواده و عاطفه مثبت و منفی
هانگ[۹۱] (۱۹۹۹) در پژوهش گسترده ای پیامدهای شخصیتی الگوهای ارتباطی (عزت نفس، خودافشایی، خودپایی ، میل کنترل) یاد شده را بررسی نمود و نشان داد که گفت و شنود دارای پیامدهای مثبت و بعد همنوایی در بیشتر موارد پیامدهای منفی به دنبال داشت.
در پژوهش دیگر نیز بعد گفت و شنود با عزت و نفس و حمایت اجتماعی رابطه مثبت ( کوئرنر و ماکی[۹۲]، ۲۰۰۴) و با اضطراب و افسردگی رابطه منفی (گودیکانست و نیشیدا[۹۳] ، ۲۰۰۱) از سوی دیگر بعد همنوایی با اضطراب رابطه مثبت (ساراسون[۹۴] و همکاران ، ۱۹۸۳) و با عزت نفس و حمایت اجتماعی رابطه منفی( کوئرنر و ماکی، ۲۰۰۴) نشان دادهاند (جوکار و رحیمی ، ۱۳۸۶).
زنگ[۹۵] (۲۰۰۷) در مطالعات خود نشان داد که جهت گیری گفت و شنود با بیان مثبت و سازنده احساسات منفی همراه است در حالی که جهت گیری همنوایی با بیان منفی و خوب پرخاشگری و انزوا همراه است (خسروی، ۱۳۸۹) .
هاولز و رزنبام[۹۶] (۲۰۰۸) نشان داد که رشد خشونت در خانه بچه ها را برای بروز مشکلات رفتاری و عاطفی آماده میکند فرزندانی که از سوی والدین مورد خشونت و حمله قرار گرفتند، به طور معناداری از فرزندان خانواده های سالم، پرخاشگری و افسردگی بیشتری نشان میدهد.
بوتلر۲ و همکاران (۲۰۰۷) نشان دادهاند که بین بروز پرخاشگری فرزندان و نوع ارتباط بین نوجوانان و والدین قوی وجود دارد. میزان استبداد پدر در خانواده با بروز پرخاشگری فرزندان رابطه مستقیم دارد . هرچه استبداد در خانواده بیشتر باشد احتمال پرخاشگری فرزندان بیشتر می شود( حسینی ، ۱۳۸۸) .
عاطفه مثبت و منفی و سایر موضوعات :
در بررسی زکی یی (۱۳۹۲) بر روی ۳۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور هرسین با عنوان رابطه روانرنجوری خویی، برونگرایی ، عاطفه مثبت و منفی با اختلالهای روانی نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی روانرنجورخویی ، بروانگرایی و عاطفه مثبت و منفی با اختلالهای روانی رابطه وجود دارد .
گل پرور و همکاران (۱۳۸۶) در بررسی رابطه باورهای دنیای عادلانه برای دیگران و خود با سلامت عمومی، رضایت از زندگی، عاطفه مثب و منفی و افکار خودکار که جامعه آماری آن ۳۰۰ زن و مرد ساکن شهر اصفهان و روش نمونه گیری چند مرحله ایی بود به این نتیجه رسیدند که رابطه بین عاطفه مثبت و باورهای دنیای عادلانه برای خود منفی و معنادار و رابطه بین عاطفه منفی و باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران مثبت و معنا دار بود .
در یک بررسی بر روی ۱۹۴ بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر به این نتیجه دست یافتند که عواطف منفی به عنوان یکی از ابعاد شخصیت تیپ D در شدت علایم سندروم روده تحریک پذیر نقش دارد( باقربان سرآوردی و همکاران، ۱۳۹۰).