آموزش های مهارتی محصول محور
آموزش های فنی و حرفه ای مجموع آموزش های عملی و علمی است که هدف آن ، ایجاد شرایط لازم برای کسب دانش و ایجاد نگرش و پرورش مهارت کارآموزان به منظور احراز شغل و یا ارتقا مهارت میباشد. امروزه ارتباط بین آموزش های فنی و حرفه ای و کارایی اقتصادی بر کسی پوشیده نیست . اهمیت این آموزش ها در افزایش توان دسترسی افراد به کار و یا خود اشتغالی و مشارکت در جامعه از طریق فعالیت های اقتصادی کاملا به اثبات رسیده است .
آموزش فنی و حرفه ای به منظور دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم و به فعلیت در آوردن استعدادهای بالقوه طراحی گردیده است وماحصل آن دانش آموختگانی است که با احراز مشاغل در فعالیت های تولیدی ، صنعتی و خدماتی افزایش کمی و کیفی محصول ، بهره وری را موجب خواهند گردید. این آموزش ها نیروی انسانی ماهر را برای بخش های گوناگون اقتصاد کشور بر عهده خواهند داشت ( تکریمی نیاراد ، ۱۳۸۲ ) .
سازمان فنی و حرفه ای به منظور همسویی با تحولات جهانی در زمینه آموزش های مهارتی و ایجاد زمینه ارتقای منابع انسانی آموزش هایی را در دستور کار خود قرار داده است که در جذب جوانان جویای کار و نخبگان مهارتی مؤثر است . این فرایند آموزشی جدید که مبتنی بر آموزش ، تولید ، بازاریابی و فروش است اقدام به تولید محصولاتی می کند که قابلیت فروش داشته باشد. فرایند آموزش در این مدل از ابتدای خرید مواد اولیه از بازار تا عرضه محصولات تولید شده توسط کارآموزان در بازار ادامه مییابد . ( از بازار تا بازار )
تشریح مدل آموزش محصول محور
الزامات قانونی و بالا دستی :
بر اساس دستورالعمل سازمان فنی و حرفه ای الزامات طرح آموزش های محصول محور به صورت زیر فهرست میگردد.
-
- سیاست های کلی نظام اشتغال و سرمایه گذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری
-
- سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله کشور
-
- برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی (ماده ۱۹ ، ۲۱، ۸۰ ، ۱۹۳ ، ۱۹۴ )
-
- قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی
-
- سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
-
- نظام آموزش مهارت و فناوری
- نظام آموزش به روش استاد و شاگردی .
اهداف :
-
- اجرای عدالت اجتماعی در توسعه و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای
-
- همگام شدن سازمان با تمهیدات اقتصاد مقاومتی
-
- افزایش اثربخشی و کارایی آموزش های مهارتی
-
- زمینه سازی ایجاد اشتغال پایدار ، کاهش بیکاری پنهان جامعه به ویژه روستاییان
-
- رشد و توسعه مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواد
-
- ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار
-
- افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش برای آن ها
-
- مشارکت بخش خصوصی و توسعه کارآفرینی
- کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی با آموزش های مهارتی
۱۰-تامین ملزومات اداری و غیر اداری مورد نیاز ادارات کل و کارکنان سازمان .
مراحل اجرای طرح :
گام اول ) تشکیل کمیته تخصصی راهبری در ادارات کل استان ها
گام دوم ) نیاز سنجی آموزشی و تعیین حرفه های قابل اجرا در قالب طرح
گام سوم ) تدوین و بازنگری استانداردهای حرفه های مورد نیاز در استان با هماهنگی دفتر طرح و برنامه درسی
گام چهارم ) انتخاب مجری یا مربی ، تعیین نوع روش اجرا، توجیه دست اندرکاران اجرای طرح
گام پنجم ) شروع آموزش و زمینه سازی برای تولید محصول به صورت متمرکز یا خوشه ای
گام ششم ) ارائه آموزش تخصصی حرفه و شروع تولید و آماده سازی محصول قابل عرضه به بازار
گام هفتم ) ارائه آموزش های بین رشته ای
گام هشتم ) هماهنگی با مجامع امور صنفی ، اتحادیه ها و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت بازاریابی و فروش توسط ادارات کل و روسای مراکز
گام نهم ) تولید و بسته بندی مقدماتی و آماده سازی محصول جهت عرضه به بازار
گام دهم ) فروش و آموزش مربوطه
گام یازدهم ) آزمون و صدور گواهینامه
گام دوازدهم ) ادامه فرایند تولید و فروش با حمایت ادارات کل استان ها و سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی .
گام اول ) تشکیل کمیته تخصصی راهبری در ادارات کل استان ها
به منظور اجرایی نمودن این طرح ، کمیته ای متشکل از افراد زیر در ادارات کل استان ها و در صورت نیاز در سطح شهرستان تشکیل میگردد :
-
- مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری
-
- مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان
-
- معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان
-
- معاون ذی ربط سازمان جهاد کشاورزی
-
- معاون ذی ربط صندوق مهر امام رضا
-
- معاون ذی ربط کمیته امداد امام خمینی
-
- معاون ذی ربط سازمان بهزیستی
-
- معاون ذی ربط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
- معاون ذی ربط سازمان بسیج سازندگی
۱۰- معاون ذی ربط سازمان صنعت ، نعدن و تجارت
-
- – رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل
-
- -کارشناس آموزش کشاورزی ( حرف روستایی ) اداره کل
- – رییس مرکز منتخب
تبصره : اداره کل استان ها میتوانند بنا بر مقتضیات استان از سایر کارشناسان و افراد صاحب نظر جهت عضویت در کمیته نیز دعوت به عمل آورند.
وظایف کمیته :
-
- نیاز سنجی و برنامه ریزی برای حرفه های قابل اجرا
-
- هماهنگی با مجامع امور صنفی ، اتحادیه ها و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت بازار یابی و فروش
-
- نظارت عالی بر روند اجرایی و قرار داد های مربوطه و ارسال گزارشات به ستاد
-
- بررسی مسایل و مشکلات مربوط به مراحل مختلف اجرای طرح و تصویب پیشنهادات لازم جهت حل مشکل
-
- بررسی و احصای عناوین فعالیت های جدید و اولویت بندی آن ها
-
- پیگیری صدور مجوزهای لازم ( اعم از آموزش و اجرای طرح …..)
- معرفی طرح و اخذ مصوبه لازم از کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به منظور تخصیص تسهیلات به متقاضیان .
گام دوم ) نیاز سنجی آموزشی و تعیین حرفه های قابل اجرا در قالب طرح
به منظور تعیین حرفه هایی که بتوان در مرحله اول در قالب این طرح به سهولت اجرا شود ، ادارات کل استان ها بر اساس دستورالعمل نیاز سنجی دفتر آموزش روستایی که تدوین و ارسال گردیده است ، حرفه های مورد نیاز و قابل اجرا را تعیین نمایند.
تبصره : رشتههای پیشنهادی در این طرح عبارتند از پرورش مرغ بومی و بلدر چین ، پرورش انواع قارچ، پرورش زنبور عسل ، صنایع دستی ، شیلات ، صنایع تبدیلی ، پرورش دام ( گاو ، گوسفند ، شترمرغ و …. ) محصولات گلخانه ای و تولید ورمی کمپوست و …..
گام سوم ) تدوین و بازنگری استانداردهای حرفه های مورد نیاز در استان با هماهنگی دفتر طرح و برنامه درسی
۱ – تدوین و بازنگری استاندارد های حرفه های مورد نیاز