برخی از مزایای احتمالی وجود کارکنان مشتاق به شرح زیر است.
-
- کارکنان مشتاق در سازمان خواهند ماند، از سازمان و محصولات و خدمات آن دفاع خواهند کرد و در موفقیت کسب و کار سهیم خواهند بود.
-
- آن ها عملکرد بهتری داشته و بیشتر برانگیخته خواهند شد.
-
- آن ها یک ارتباط عاطفی با سازمان برقرار میکنند. این امر در نگرش آن ها نسبت به مشتریان سازمان، اثر میگذارد و در نتیجه رضایت مشتری و سطوح خدمات ارتقاء مییابد.
-
- اشتیاق شغلی باعث ایجاد شوق تعهد و انطباق با استراتژی ها و اهداف سازمان می شود.
-
- اعتماد کارکنان را به سازمان افزایش میدهد.
-
- اشتیاق شغلی حس وفاداری در یک محیط رقابتی ایجاد میکند.
-
- اشتیاق شغلی یک محیط کاری پرانرژی را فراهم میکند.
-
- اشتیاق شغلی به رشد کسب و کار کمک میکند.
- کارکنانی که اشتیاق بالایی دارند فراتر از انتظار کار میکنند.
ازجمله عوامل تأثیرگذار بر اشتیاق شغلی بحث سبک های رهبری است، بنابرین در ادامه سبک رهبری اصیل به عنوان جدیدترین سبک را مورد بررسی قرار میدهیم.
۲-۱-۲- رهبری اصیل
۲-۱-۲- ۱- تعاریف رهبری
در این جا برخی تعاریف رهبری ارائه می شود. رهبری را این چنین تعریف میکند. «رهبری عبارت است از عمل تاثیرگذاری بر افراد به طوری که از روی میل و علاقه برای هدف های گروهی تلاش کنند». رهبری، قوت اراده رهبر برای تحت تاثیر قراردادن رهروان و برانگیختن اطاعت، احترام، وفاداری و تعاون آن ها است (تری[۵۰]،۱۹۶۰، به نقل از فقهی فرهمند، ۱۳۸۷)
رهبری عبارت از نوع خاصی از رابطه قدرت که به وسیله ادراک عضوگروه مشخص می شود مبنی بر اینکه عضو دیگر حق دارد که با توجه به فعالیت وی به عنوان یکی ازاعضای گروه برای او الگوی رفتاری تعیین کند.(فیدلر[۵۱]،۱۹۹۴، به نقل از مؤمنی، ۱۳۹۰)
ازنظراستاگدیل[۵۲] (۱۹۸۱) « رهبری فراگرد نفوذ و فعالیت های یک گروه سازمان یافته در جهت تعیین هدف و برآوردآنهاست». برنز(۱۹۷۸) رهبری را این چنین تعریف کرد: « آماده ساختن زیردستان برای اهداف مشخصی که نماینده ارزش ها و انگیزه ها، خواسته ها و نیازها و آنان انتظارات رهبران و زیردستان است» (به نقل از مؤمنی، ۱۳۹۰).
شومرهون، هانت واوزبون[۵۳] (۲۰۰۵) رهبری را موردی خاص از تأثیر شخصی فرد بریک گروه با یک فرد می دانند. که آنان را وادار میسازد تا آنچه را که رهبرمی خواهد انجام دهند.به عبارتی رهبری، فرایند نفوذ در فعالیت های یک گروه سازمان یافته در جهت شکل گیری و نیل به اهداف است (به نقل از خلیلی باهر، ۱۳۹۲).
ازنظر سرتین[۵۴] (۱۹۹۰) رهبری در واقع صرفا ناشی از خصوصیات فردی رهبران نیست و نمی تواند باشد. بلکه شامل خصوصیات روابط بین رهبر و پیروان نیز میباشد. پس رهبری نوعی تبادل اجتماعی است. به رغم تعاریف متعددی که از رهبری ارائه شده همه آن ها در چند مورد با هم مشترک هستند.
الف) رهبری یک فرایند دو جانبه است. فرایند رهبری اقتضا میکند که رهبر هم تأثیرگذار بر بیرون و هم تأثیرپذیر از آن ها باشد.
ب) رهبری در داخل یک گروه اتفاق می افتد. رهبری هنراداره کردن خود و دیگران است.
ج) رهبری با تغییر آمیخته است رهبری شامل تأثیرگذاران و تغییر دادن گروهی از افراد که هدف عمومی مشترکی دارند، می شود (به نقل از فقهی فرهمند، ۱۳۸۷).
۲-۱-۲-۲- رویکردها و تئوری های سنتی ونوین رهبری
رویکردها و تئوری های رهبری برای معرفی روش های جدیدی از تفکر شکل گرفته اند که می تواند کمکی باشد به محققان در تمرکز بر حوزه های مسئله دار، کمک در امر تصمیم گیری و مبنایی برای پیشبینی موقعیت هایی که ممکن است مورد استفاده رهبران قرار گیرد (هوی و میسکل[۵۵]، ۲۰۰۸).
جدول شماره ۲-۱:رویکردها و تئوری های سنتی رهبری و مولفه ها ی آن
رویکرد
ارائه دهنده
سال ارائه
مؤلفه ها و ویژگی ها
صفات مشخصه رهبری[۵۶]
استاگدبل و هوس[۵۷]
۱۹۰۴
تأکید برخصوصیات ونگرش های رهبران؛ اعتقاد به ذاتی بودن امر رهبری و توانایی ها و ویژگی های آن.
رفتار رهبری[۵۸]
محققان دانشگاه های آیووا[۵۹]، اوهایو[۶۰]، میشیگان، مک گریگور[۶۱]
۱۹۷۳
تعیین سبک وروش رهبران و شیوه آنان در برخورد با زیردستان، تأکید بر رفتار رهبری؛ ارتباط بین سبک رهبری باقدرت و تمایل زیردستان به پیروی کردن؛ اکتسابی بودن رهبری؛ آموزش افراد درجهت تربیت آنان برای رهبرشدن.
رهبری اقتضایی[۶۲]
فیدلر[۶۳]
۱۹۶۷
عملکرد رهبرمتاثراست از میزان کنترل و میزان نفوذ وی ؛ تأکید بر جو محیطی و شرایط گروه؛ تأکید بر ساختار و موقعیت گروه؛ تأکید بر قدرت ناشی از پست و مقام رهبر.
مسیر – هدف[۶۴]
ایوانز[۶۵] هاوس ومیشل[۶۶]
۱۹۷۰-۱۹۷۴
تأکید بر تطبیق رفتارهای رهبر با اقتضائات وضعیتی (شامل ویژگی های کارکنان و ویژگی های محیط کاری)؛ چگونگی نفوذ رهبر بر برداشت های زیردستان از هدف های کاری وشخصی وارتباط میان این دودسته هدف های کاری و شخصی در راستای اثرگذاری بررضایت خاطر کارکنان؛ پذیرش رهبر به وسیله زیردستان وانگیزش برای عملکرد کاری.
تأکید بر تطبیق رفتارهای رهبر با اقتضائات وضعیتی (شامل ویژگی های کارکنان و ویژگی های محیط کاری)؛ چگونگی نفوذ رهبر بر برداشت های زیردستان از هدف های کاری وشخصی وارتباط میان این دودسته هدف های کاری و شخصی در راستای اثرگذاری بررضایت خاطر کارکنان؛ پذیرش رهبر به وسیله زیردستان وانگیزش برای عملکرد کاری.
تأکید بر رفتار نمادین رهبر؛ پیام های الهام بخش و رویایی؛ ارتباطات غیرکلامی؛ گرایش به ارزش های ایدئولوژیک، تحریک فکری پیروان توسط رهبر؛ ایجاد تغییر در پیروان خود به واسطه تغییر در اهداف، ارزش ها، نیازها، عقاید و آرزوهای آنان.