۴۴-۴۳-۴۱-۴۰-۳۹-۳۶-۳۵-۳۴
باورهای انگیزشی(اضطراب امتحان)۸۳۸-۳۷-۲۷-۲۶-۲۲-۲۰-۱۲-۳راهبردهای یادگیری خودنظم یافته(راهبرد شناختی)۶۱۹-۱۸-۱۶-۱۳-۱۰-۹راهبردهای یادگیری خودنظم یافته(خودنظم دهی)۶۴۲-۳۹-۳۶-۳۲-۳۱-۲۳
۲-۲-۴-۳-شیوه نمرهگذاری:
در هنگام استخراج داده ها میتوان جمع نمرات هر آزمودنی را برای هر مقیاس فرعی و مجموعه مقیاسها محاسبه کرد، ولی باید توجه داشت که مقیاس اندازه گیری پرسشنامه استفاده از روشهای آماری را محدود میسازد و چون مقیاس اندازه گیری پرسشنامه فاصلهای نیست، بنابرین، لازم است همانند روش لیکرت، میانگین رتبهها را برای هر مقیاس محاسبه کرد. به هر سوال پرسشنامه حداقل ۱ و حداکثر ۷ تعلق میگیرد. آزمودنی هر چه عدد بزرگتری را انتخاب کند، به معنی این است که آن جمله با رفتار واقعی او بیشتر هماهنگ است.
با توجه به این نمرهگذاری در پرسشنامه ۴۴ سوالی، دامنه سوالات بین ۴۴ (چهل و چهار) و ۳۰۸
(سیصد و هشت) خواهد بود. در ضمن گویه های ۲۶، ۲۷، ۳۷، ۳۸ بر عکس نمرهگذاری میشوند
(یعنی از ۷ به ۱)، این گویه ها منفی میباشند. مؤلفه ها و سوالات مربوط به آنها عبارتند از:
۱–باورهای انگیزشی: الف)خودکارآمدی: ۲۲-۲۱-۱۹-۱۴-۱۲-۱۰-۹-۶-۲
ب)ارزشگذاری درونی: ۲۴-۲۰-۱۷-۱۶-۱۱-۸-۵-۴-۱
ج)اضطراب امتحان: ۲۵-۲۳-۱۸-۱۵-۱۳-۷-۳
۲-راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده: الف)راهبردهای شناختی:۳۳-۳۲-۳۱-۲۹-۲۷⃰ -۲۶⃰ -۴۴-۴۲-۳۹-۳۷ ⃰ -۳۴
ب) خودنظمدهی: ۳۸ ⃰-۳۶-۳۵-۳۰-۲۸-۴۱-۴۰-۴۳
سوالهای ۲۶ ،۲۷ ،۳۷ و ۳۸ ، برعکس نمرهگذاری میشوند.
۳-۲-۴-۳-ویژگیهای روانسنجی
روایی و اعتبار
اعتبار و اعتبار بازآزمایی پرسشنامه (MSLQ) که توسط پنتریچ و دیگروت به دست آمده در جدول ۵-۳ ارائه شده است. با توجه به اینکه پرسشنامه (MSLQ) به صورت لیکرتی از ۱ الی ۷ میباشد، لذا برای تعیین اعتبار آن از روش آلفای کرونباخ استفاده می شود که با بهره گرفتن از این روش اعتبار این پرسشنامه درپژوهش انجام شده در ایران ۰٫۸۸۲ بهدست آمده است که یک اعتبار قابل قبول است.
جدول۵-۳-جدول ضرایب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی به روش بازآزمایی(پنتریچ و دیگروت،۱۹۹۰)
نام مقیاس
خردهآزمونها
ضریب
ضریب پایایی
باورهای انگیزشی
(خودکارآمدی)
۸۹٪
۷۶٪
باورهای انگیزشی
(ارزشگذاری درونی)
۸۷٪
۷۶٪
باورهای انگیزشی
(اضطراب امتحان)
۷۵٪
۷۶٪
راهبردهای یادگیری خودنظم یافته
(راهبرد شناختی)
۸۳٪
۹۸٪
راهبردهای یادگیری خودنظم یافته
(خودنظم دهی)
۷۴٪
۸۴٪
جدول۶-۳-مقادیر ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای پرسشنامه
خرده مقیاس
شماره سوالها
تعداد سوال ها
ضرایب آلفا
خودکارآمدی
۲۲-۲۱-۱۹-۱۴-۱۲-۱۰-۹-۶-۲
۹
۰٫۵۴۴
ارزشگذاری درونی
۲۴-۲۰-۲۷-۱۶-۱۱-۸-۵-۴-۱
۹
۰٫۷۰۹
اضطراب امتحان
۲۵-۲۳-۱۸-۱۵-۱۳-۷-۳
۷
۰٫۵۲۸
راهبردهای شناختی
۴۴-۴۲-۳۹-۳۷-۳۴-۳۳-۳۲-۳۱-۲۹-۲۷-۲۶
۱۱
۰٫۶۲۹
خودنظمدهی
۴۳-۴۱-۴۰-۳۸-۳۶-۳۵-۳۰-۲۸
۸
۰٫۶۳۸
باورهای انگیزشی
۱۴-۱۳-۱۲-۱۱-۱۰-۹-۸-۷-۶-۵-۴-۳-۲-۱
۲۵-۲۴-۲۳-۲۲-۲۱-۲۰-۱۹-۱۸-۱۷-۱۶-۱۵-
۲۵
۰٫۸۳۹
راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده
۳۳-۳۲-۳۱-۳۰-۲۹-۲۸
۴۴-۴۳-۴۲-۴۱-۴۰-۳۹-۳۸-۳۷-۳۶-۳۵-۳۴-
۱۹
۰٫۷۷۴
جدول ۶-۳ ضرایب آلفا را برای خرده مقیاسهای پرسشنامه (MSLQ)، نشان میدهد. خرده
مقیاسهایی که ضرایب اعتبار آنـها کمتر از ۰٫۷ شده به دلیل تعداد کم پرسش میباشد. ولی توجه به خرده مقیاسهای ترکیبی باورهای انگیزش با ضریب اعتبار ۰٫۸۳۹، راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده با ضریب اعتبار ۰٫۷۷۴ و ضریب اعتبار کل ۰٫۸۸۲، نشان میدهد پرسشنامه (MSLQ)، در کل از ضریب اعتبار خوبی برخوردار است.
روایی پرسشنامه
بعد از پایایی، یکی از مسائل مهم در استاندارد کردن پرسشنامه، تعیین این مطلب است که پرسشنامه موردنظر تا چه حد در پیش بینی کیفیتی که باید اندازه گرفته شود، دقیق است و آیا پرسشنامه آنچه را که باید اندازه بگیرد، اندازه میگیرد یا نه. مقصود از روایی یک وسیله اندازه گیری، مناسب بودن، مربوط بودن، بامعنابودن و مفید بودن استنباطهای خاصی است که از روی نمره های آن به عمل می آید. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر اساتید روانسنجی و روانشناسی دانشکده روانشناسی ولیعصر(عج) استفاده گردید. از جمله اساتیدی که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را تأیید کردند عبارتند از:
-
- دکتر حسنپاشا شریفی
-
- دکتر ریتا لیاقت
-
- دکتر محمود جمالی
-
- دکتر سوزان امامیپور
- دکتر احد نویدی
به منظور تعیین روایی ملاکی پرسشنامه از تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.
۵-۳-روش جمع آوری اطلاعات
جمع آوری داده ها به این شکل بود که هردو پرسشنامه همزمان با هم به آزمودنی ارائه شد و فرد مورد نظر اقدام به پر کردن پاسخنامهها نمود. در ابتدای پرسشنامهها جنسیت، سن، نوع مدرک کارشناسی (از لحاظ مرتبط بودن یا نبودن با رشته تحصیلی کارشناسی ارشد)، و معدل ترمهای قبل دانشجو، پرسیده شد. ضمن اطمینانبخشی به آزمودنیها که اطلاعات محرمانه خواهد ماند و همچنین نیازی به ثبت نام و نام خانوادگی وجود ندارد، تأکید شد که در پر کردن اطلاعات این قسمت همکاری لازم را انجام دهند، زیرا ثبت این اطلاعات نقش بسیار مهمی در روند پژوهش و همچنین در ارزیابی متغیر پیشرفت تحصیلی داشت. هیچ یک از ۲۰۰ پرسشنامه ارائه شده به آزمودنیها ناقص تکمیل نشد و به طور کل
پرسشنامه ها اطلاعات مفیدی را در هر سه زمینه به دست دادند.
۶-۳-روش اجرای اصل پژوهش:
برای اجرای پرسشنامه، نکاتی رعایت شد. اجرای آزمایشی نشان داد که آزمودنیها در رابطه با مقیاس ۷ درجهای مربوط به جهتگیریهای هدفی و خودتنظیمی، دچار بدفهمی بوده و در نتیجه نیازمند توضیحات شفاهی علاوه بر دستورالعمل ذکر شده در ابتدای پرسشنامه بودند. قبل از توزیع پرسشنامه سعی شد نکات و توضیحات لازم از جمله دقت در تکمیل پرسشنامه ها و برگشت حتمی و به موقع آن ارائه گردد، سپس پرسشنامه های مورد نظر بین دانشجویان انتخاب شده به عنوان نمونه پژوهش، توزیع گردید، و خواسته شد در صورت تمایل به دریافت نتایج ارزیابی پرسشنامه های مربوط به خود، مراتب را به پژوهشگر اطلاع دهند. پرسشنامه های تکمیل شده توسط آزمودنیها به فاصله حداکثر یک هفته جمع آوری شدند. سپس آزمونهای تکمیل شده ارزیابی گردیدند و جهتگیریهای هدفی، خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته و با هم مقایسه شدند.
۷-۳-روش تجزیه و تحلیل داده ها: