۴۴
اعتمادپذیری؛ دختر (س۳)۸۵/۱۳۰۵/۱۶۸/۵۴۶اعتمادپذیری؛ پسر (س۴)۹۲/۲۴۱۹/۱۷۰/۶۳۶اعتمادپذیری؛ دختر (س۴)۷۰/۲۸۹۷/۰۰۱۰/۷۵۴
*.س۱: سناریوی اول (معلم صمیمی با بدرفتاری بالا)، س۲: سناریوی دوم (معلم صمیمی با بدرفتاری پایین)، س۳: سناریوی سوم(معلم غیر صمیمی با بدرفتاری پایین)، س۴: سناریوی چهارم (معلم غیر صمیمی با بدرفتاری بالا).
جدول ۴-۱۱، وجود تفاوت هایی محسوس را بین ابعاد اعتماد پذیری در چهار سناریوی صمیمیت-بدرفتاری نشان می دهد. مطابق با این نتایج، بالاترین سطوح در ابعاد اعتماد در سناریوی دوم (معلم صمیمی با بدرفتاری پایین) و پایین ترین سطوح در ابعاد اعتماد در سناریوی سوم (معلم غیرصمیمی با بدرفتاری بالا) مشاهده می شود. شکل ۴-۳ نیز تصویری گویاتر از تفاوت بین سطوح ابعاد اعتماد در چهار سناریو ارائه می کند.
شکل ۴-۳٫ نمودار مقایسه میانگین های نمرات اعتبار معلمان در چهار سناریوی صمیمیت-بدرفتاری با فاصله اطمینان ۹۵%. س۱: سناریوی اول (معلم صمیمی با بدرفتاری بالا)، س۲: سناریوی دوم (معلم صمیمی با بدرفتاری پایین)، س۳: سناریوی سوم(معلم غیر صمیمی با بدرفتاری پایین)، س۴: سناریوی چهارم (معلم غیر صمیمی با بدرفتاری بالا).
مطابق با نتایج شکل ۴-۳، در هرسه بعد اعتماد، در سناریوی سوم (معلم غیرصمیمی با بدرفتاری بالا) دانش اموزان کمترین و در سناریوی دوم(معلم صمیمی با بدرفتاری پایین) بیشتری سطح اعتماد را به معلمان نشان داده اند. نکته دیگر اینکه، در سناریوی چهارم (معلم غیرصمیمی با بدرفتاری پایین) در هر سه مولفه، دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان دختر اعتماد کمتری به معلمان خود داشته اند.
همانگونه که در شکل ۴-۳ مشاهده می شود، در مولفه شایستگی علمی، میانگین های سناریوی دوم در پسران به میانگین های سناروی اول نزدیک تر است در حالی که در دختران فاصله میانگین های سناریوی دوم در فاصله نسبتاً برابری با سناریوی اول و سناریوی چهارم قرار دارد. بنابراین، پسران در ارزیابی شایستگی علمی معلمان خود وابستگی بیشتری به میزان صمیمیت معلمشان نشان داده اند اما در دختران تفاوتی وجود نداشته است.بررسی توامان نتایج شکل ۴-۳ با نتایج جدول ۴-۱۲ می تواند اطلاعات دقیق تری در ارتباط با پاسخ به سوال فرضیه پنجم ارائه کند.
جدول ۴-۱۲٫ خلاصه نتایج مقایسه اندازه تاثیرات صمیمیت و بدرفتاری معلمان بر براورد دانش آموزان از اعتبار آنها.
|