بدین ترتیب ایده آل سازمانی بالا بردن میزان رضایت شغلی و به تبع آن افزایش راندمان و تعهد پرسنل تحت نظر میباشد که کیفیت زندگی کاری مطلوب میتواند از عوامل مؤثر در آن باشد و موجب بروز رفتار رضایت شغلی و افزایش تعهد در افراد بشود.
اکنون با توجه به نکات فوق، مسئله اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم میباشد. در واقع از آنجا که کیفیت زندگی کاری مبین نوعی سبک رفتار میباشد که میتواند کارایی و اثربخشی سازمان را افزایش دهد و این امر به اذعان مبانی نظری، احتمالاً میتواند به طور مستقیم و غیر مستقیم با رضایت شغلی و تعهد سازمانی ارتباط داشته باشد، در پژوهش حاضر رابطه بین متغیرهای فوق در بین دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم، مورد سوال و بررسی قرار گرفته و مسئله پژوهشی حاضر تدوین شده است.
۱-۴- اهداف پژوهش
الف- هدف کلی
تعیین رابطه کیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
ب- اهداف جزئی
-
- تعیین میزان کیفیت زندگی کاری دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
-
- تعیین میزان رضایتمندی شغلی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
-
- تعیین میزان تعهد سازمانی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
-
- تعیین رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد عاطفی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
-
- تعیین رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد مستمر دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
-
- تعیین رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد هنجاری دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
- تعیین رابطه بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و رضایتمندی شغلی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم
۱-۵- سؤالهای تحقیق
سوال اصلی
آیا بین کیفیت زندگی کاری و رضایتمندی شغلی و تعهد سازمانی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم رابطه وجود دارد؟
سوالات فرعی
-
- میزان کیفیت زندگی کاری دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم در چه حدی است؟
-
- میزان رضایتمندی شغلی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم در چه حدی است؟
-
- میزان تعهد سازمانی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم در چه حدی است؟
-
- آیا بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد عاطفی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم رابطه وجود دارد؟
-
- آیا بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد مستمر دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم رابطه وجود دارد؟
-
- آیا بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد هنجاری دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم رابطه وجود دارد؟
- آیا بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و رضایتمندی شغلی دبیران مدارس دوره متوسطه پسرانه شهرستان رباط کریم رابطه وجود دارد؟
۱-۶-تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش
۱-۶-۱-تعاریف نظری متغیرهای پژوهش:
کیفیت زندگی کاری: درک ذهنی کارکنان از مطلوبیت فیزیکی و روانی در محل کار است و به عواملی مانند پاداش کافی و عادلانه، شرایط کاری امن و سالم و یکپارچگی اجتماعی و… در سازمان اشاره میکند، که فرد را قادر میسازد همه ظرفیتهای خود را توسعه داده و از آن ها استفاده نماید (گوپتا و شارما[۱۲]، ۲۰۱۲).
مؤلفه های کیفیت زندگی کاری:
۱- پرداخت منصفانه و کافی[۱۳]: مبلغی که کارمند در مقابل کار فکری یا جسمی و یا ترکیبی از فعالیتهای فکری و جسمی متناسب با معیارهای اجتماعی، حجم کار و مشاغل مشابه دریافت میکند.
۲- محیط کار ایمن و بهداشتی[۱۴]: منظور شرایط کاری ایمن از نظر فیزیکی و نیز تعیین ساعات کار منطقی است.
۳- تامین فرصت رشد و امنیت مداوم[۱۵]: فراهم نمودن زمینه تواناییهای فردی، فرصتهای پیشرفت و فرصت به کارگیری مهارتهای کسب شده و تامین امنیت درآمد و شغل میباشد.
۴– قانون گرایی در سازمان[۱۶]: فراهم نمودن زمینه آزادی کارکنان، بدون ترس از انتقام مقام بالاتر.
۵- روابط اجتماعی زندگی کاری[۱۷]: به نحوه برداشت کارکنان در مورد مسئولیتهای اجتماعی سازمان اشاره میکند؛ یعنی تعهد سازمان در خصوص رعایت رفتار اخلاقی به عنوان نهادهای اجتماعی به معنای وسیع آن.
۶- فضای کلی زندگی[۱۸]: برقراری تعادل و توازن بین زندگی کاری و دیگر مسئولیتهای زندگی کارکنان.
۷- یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان[۱۹]: با ایجاد فضا و جو کاری که احساس تعلق کارکنان به سازمان و این که آنان مورد نیاز سازمان میباشند، را تقویت میکند.
۸- توسعه قابلیت های انسانی[۲۰]: فراهم نمودن فرصت هایی هم چون استفاده از استقلال و خود کنترلی در کار، به دست آوردن مهارتهای گوناگون و دسترسی به اطلاعات مناسب کار (میرکمالی و نارنجی،۱۳۸۷).
رضایت شغلی: رضایت شغلی، مجموعهای از احساسهای سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساسها، به کار خود مینگرند (خدایاری فرد، ۱۳۸۹).
تعهد سازمانی: نوعی نگرش و احساس درونی فرد نسبت به سازمان، شغل یا گروه است. که در قضاوت ها، عملکرد و وفاداری وی نسبت به سازمان تاثیر میگذارد (کریم زاده، ۱۳۷۸).
مؤلفههای تعهد سازمانی: