استفاده از روش تحلیل پوشش داده ها ،حداقل مربعات معمولی تصحیح شده و تحلیل مؤلفه های اصلی از جمله یافته های تحقیق و پیشنهادات آن می توان به ارائه مدلی یکپارچه و جامع برای ارزیابی عملکرد شرکتهای توزیع برق اشاره کرد که به دلیل دولتی بودن شرکت مورد بررسی، از این تحقیق جهت تحلیل جامعه آماری پژوهش خود، استفاده کردیم.
– سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن، موردکاوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، آرمان ساجدی نژاد، به راهنمایی دکتر سیدکمال چهارسوقی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس، مهندسی صنایع، ۱۳۸۵٫
این پژوهش از نظر جامعه آماری آن که شرکتی دولتی به شمار میرود، الگوی خوبی برای پژوهش ما به شمار میرود. هم چنین به دلیل گرایش این تحقیق، به الگوی کارت امتیازی متوازن، تشابه این تحقیق، مفید واقع گردید. روش تحقیق از نوع مطالعه کتابخانهای و مصاحبه به شمار میرود.
یافته های تحقیق شامل طراحی نقشه استراتژیک سازمان و پیادهسازی مدل BSC و طراحی شاخصهای ارزیابی عملکرد برای پروژههای تحقیقاتی هستند.
– طراحی و تبیین مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه دانا با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، مریم دانشور، به راهمایی دکتر عادل آذر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس – رشته مدیریت صنعتی، ۱۳۸۵٫
تحقیق نامبرده از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن شامل کلیه شعب بیمه دانا به جز شعب تهران میباشد. داده ها به روش مصاحبه، نظرسنجی و مطالعات کتابخانهای گردآوری شدهاند. مؤلفههای ورودی و خروجی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از مؤلفههای ورودی، هزینه های عمومی و اداری، مهارت نیروی انسانی، تعداد نمایندگی، موقعیت جغرافیایی و از مؤلفه های خروجی، تعداد بیمهنامه های صادره، مبلغ بیمه نامه های صادره، تعداد خسارتهای پرداختی، مبلغ خسارتهای پرداختی بودند که مورد ارزیابی قرار گرفتند.
– بررسی دیدگاه مدیران نسبت به شیوه های ارزیابی عملکرد در سطح شرکت آب و فاضلاب استان خراسان، عباس شیرمحمدی، استاد راهنما دکتر حسینعلی کوهستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مجتمع عالی آموزش و پژوهش صنعت آب و برق، ۱۳۸۰٫
جامعه آماری این تحقیق معاونین و مدیران شاغل در ستاد شرکت آب و فاضلاب استان خراسان و مدیران ادارات آب و فاضلاب دیگر شهرهای استان خراسان بودند.
سوالات تحقیق مطرح شده به این قرار بودند:
-
- نگرش مدیران مورد پژوهش نسبت به تأثیر ارزشیابی شیوه های موجود بر بهینه شدن عملکرد آنان چگونه است؟
- نگرش مدیران فوق نسبت به تأثیر سایر شیوه های ارزشیابی بر بهینه شدن عملکرد آنان چگونه است؟
آنچه از این تحقیقات به دست آمد این بود که نگرش مدیران ستادی در مورد شیوه های موجود ارزشیابی منفی است ولی اکثر مدیران صفی در این مورد نگرش مثبت داشتند. همچنین همه مدیران ارزشیابی به روش مصاحبه را بسیار مفید تشخیص دادهاند. همچنین دخالت دادن نظرات یک رده بالاتر را در ارزشیابی خود تأیید مینمایند.
– ارزشیابی شاخصهای ارزیابی عملکرد دبیران آموزش و پرورش ابهر، اسماعیل شریفی، استاد راهنما دکتر اسماعیل فردانش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۸٫
جامعه مورد مطالعه در تحقیق مذکور، دبیران و مدیران دوره متوسطه آموزش و پرورش ابهر بودند. به وسیله تکینک پرسشنامه اطلاعات مورد نظر جمع آوری شدند. در این تحقیق مؤلفههای ارزیابی عملکرد، رفتار شغلی، رفتار اخلاقی، معیارهای عملکردی میباشند.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که : شاخص های به کار رفته در معیارهای رفتار شغلی، اخلاقی و عملکردی طرح ارزشیابی دبیران، منطقی است.
– طراحی سیستم ارزیابی عملکرد برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پاییزه سخایی، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه شریف، ۱۳۸۳٫
در این تحقیق مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان مبنای طراحی سیستم انتخاب شدهاست و بر اساس آن ۵ هدف استراتژیک سازمان؛ توسعه سرمایهگذاری و تکنولوژی، توسعه پیمانکاری عمومی، توسعه مدیریت، ارتقاء توان بهره برداری و صادرات صنعتی در قالب چهار دیدگاه زیرساختهای اجرای مأموریت، آمادگی برای اجرای مأموریت، فرایندها و دستاوردهای ۶ ماهه اول سال ۸۳ مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان پیشنهاداتی برای بهبود و پیشرفت سازمان ارائه شد.
– طراحی روشی برای ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین شرکت ساپکو، غلامرضا سلیمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع دانشگاه شریف، ۱۳۷۹٫
در این تحقیق مدل BSC[26] به عنوان مدل مناسب جهت ارزیابی عملکرد شرکت ساپکو انتخاب شدهاست و با توجه به هدف اصلی شرکت که کسب رضایت مشتری میباشد به ارزیابی عملکرد سال ۷۸ شرکت پرداخته و در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود ارائه گردیده است.
۲-۱۴-۲- تحقیقات خارجی
– سیستمهای ارزیابی عملکرد: تأثیر گذاری مستقیم بر روی اثربخشی سازمانی، ریکاردو سیلوی از دانشگاه بلونیا – ایتالیا، دیگو ماریا، دانشگاه رجینا، ماریا ریتا، دانشگاه بلونیا، ۲۰۰۴٫
در دهه اخیر تحقیقات زیادی بر روی سیستمهای ارزیابی عملکرد چند بعدی صورت گرفته است. تلاش شدهاست تا در طراحی سیستمهای ارزیابی عملکرد ابعاد مناسبی از سازمان در نظر گرفته شود، ارزیابی ابعاد جدیدی مثل (ظرفیتها، شبکه ها و زنجیره تأمین) با نقش آن ها در استراتژیهای سازمان اخیراًً یک جریان جدیدی از تحقیقات در جهت بررسی نقادانه و کارشناسانه فاکتورهای اثر بخشی با دیدی ویژه نسبت به حلقههای عملکرد کسب و کار یا سیستمهای کنترل مدیریتی، به حرکت درآمدهاست.
در این راستا تحقیق حاضر به بررسی سیستمهای ارزیابی عملکرد چند بعدی در واحدهای عملکردی سازمان میپردازد و یک چارچوب جدید که بر اساس ارزیابی ارتباطات میان واحد سازمانی رسمی به عنوان واحدهای تجزیه و تحلیل بنا شدهاست، ارائه میدهد. خصوصاً این چارچوب یک بعد جدید در طراحی سیستمهای ارزیابی عملکرد چند بعدی معرفی میکند. چرا که تأکید آن بر روی ارتباطات و وابستگیها و نیز بر روی شاخص های از قبل تعیین شدهاست. به طوری که این چارچوب میتواند در کنار ساختار سازمانی سیستم ارزیابی عملکرد قرارگرفته و باعث افزایش اثربخشی ارزیابیها گردد. زیرا بر اساس یک دیدگاه مشترک از وظایف سازمانی بنا شدهاست. در این تحقیق چارچوب به وسیله یک مطالعه موردی که در یکی از بزرگترین کارخانهها اتوموبیل سازی ایتالیا صورت گرفته پشتیبانی شدهاست.
– مدیریت عملکرد اثر بخش در قرن ۲۱، علی شیرازی، رساله دکتری، دانشگاه کوئنزلند –استرالیا، ۲۰۰۱٫
در این تحقیق نگارنده به بررسی و ارزیابی عملکرد مدیران پروژهای در شرکتهای مختلف استرالیایی پرداخته است. پس از بررسی عملکرد آن ها، شاخصهایی را به منظور ارزیابی مناسبتر از عملکرد این مدیران ارائه کردهاست. نتایج تحقیق عبارتند از: