۴۰ ـ آموزش کارکنان
۵
۱۴
۶
۱۰/۲
میانگین نمرات کل مؤلفههای ارزشهای حرفهای ۵۰/۲ از ۳ بود. که با توجه به درجهبندی مقیاس لیکرت (۱ تا ۳) نشان داد که دیدگاه اکثر کارکنان نسبت به میزان اهمیت مؤلفههای ارزشهای حرفهای در محدوده به نسبت مهم و مهم قرار دارد.
از یافتههای دیگر پژوهش این است که در مجموع، مؤلفههای؛ دقیق بودن در کار، صداقت و صراحت در کار، رازداری و امانتداری، رعایت حقوق افراد، رعایت انصاف، مسؤولیتپذیری در کار و پاسخگویی، احترام به زیردستان و اطرافیان، دلبستگی و علاقه به کار، وفای به عهد، ارتباط خوب با سرپرست و روح همکاری و مشارکت، حفظ حریم شخصی، یاریرسان بودن در کار، انضباط کاری، پایبندی به قراردادها، ملاحظه کاری و مراعات در کار، رفق و مدارا با همکاران، دیگردوستی، شایستگی و صلاحیت حرفهای، خردورزی، خودتنظیمی، احساس مسؤولیت نسبت به همکار، موفقیت در حرفه، تعهد به داشتههای تخصصی از بااهمیتترین ارزشهای حرفهای بودند که کارکنان اعلام نموده بودند.
فصل پنجم
نتایج پژوهش
۵ـ۱ـ بحث و نتیجهگیری
ارزشهای حرفهای اساس عملکرد کارکنان میباشند که تعاملات کارکنان با شهروندان، همکاران، سایر افراد حرفهای و عموم مردم را هدایت مینمایند و چارچوبی برای تعهد به رفاه شهروندان و راهنمایی برای رفتار اخلاقی در جهت تدارک خدمات بشردوستانه فراهم میآورند (حسینی و دیگران ۱۳۹۱: ۷۰). ارزشهای حرفهای هر سازمان نشاندهنده ارزشها، باورهای آن سازمان و در مجموع گویای فرهنگ سازمانی آن مجموعه است.
از آنجایی که کدهای اخلاقی زمینه مناسبی را جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات فراهم میآورند، ارائه خدمات با استاندارد مطلوب نه فقط از طریق توسعه دانش و فناوری افراد شاغل در یک حرفه بلکه از طریق تدوین یکسری استانداردهای اخلاقی و ارزشی، امکانپذیراست که نظرات افراد در آن حرفه نیز در طراحی کد اخلاقی لحاظ شده باشد. بنابراین این پژوهش با هدف مشخص کردن مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای، ارائه چارچوب تعریفی از قلمرو آن ها از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال انجام گرفت.
یافتههای این پژوهش حاصل تحلیل مصاحبهها و دیدگاه شرکتکنندگان در مطالعه بود که منجر به شناسایی مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای گردید. یافتهها نشان داد که مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای در این مطالعه دربر گیرنده ۴ درونمایه اصلی؛ بعد شخصی، حرفهای، اجتماعی و سازمانی است.
الف) مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای، بعد شخصی و فردی را شامل میشد. در این بعد، شغل و حرفه بالقوه دارای ارزش درونی و شناختی است. اکثر شرکتکنندگان اذعان کردهاند شغل برای آنان نوعی تجربه و شناخت میباشد، تجربه و شناختی که نوعی پاداش درونی تلقی میگردد. از اینرو حرفه برای آنان ارزشمند است که فرصت رشد شخصی را برای آنان فراهم میآورد. درونمایههای فرعی؛ تحرک عقلی یا تجربهاندوزی و شناخت، دیگردوستی، موفقیت در حرفه، خردورزی، خودتنظیمی و خودکنترلی، بعد شخصی ارزشهای حرفهای را توصیف میکردند. این یافته به لحاظ نظری، نظریههای ساپر (۱۹۸۹)، الیزور (۱۹۹۱)، مولر (۱۹۹۲) و چلبی (۱۳۸۶) را تأیید میکند. ساپر با تقسیم ارزشهای